[Buitenland]
[Jubileum (1995)]
[Interview 1995]
[Concert-organist-2]
[index]

Walburgkerk (Zutphen)

Willem Hendrik Zwart heeft tijdens zijn leven duizenden orgelconcerten verzorgd. Zijn repertoire was omvangrijk te noemen. Hij was een groot liefhebber van Bach, het vastleggen van de zes Triosonates op LP is hier misschien wel het meest duidelijke voorbeeld van. Werken van vader Jan Zwart namen tijdens zijn concerten een speciale plaats in. Willem Hendrik Zwart verzorgde naast de vele concerten in Nederland, ook orgel-concerten in het buitenland. Zo maakte hij reizen naar Spanje, Frankrijk, Duitsland, Belgie, Canada, Australie en de Verenigde Staten.

+

Recensies

GROTE WAARDERING

'Grote waardering hadden we voor het feit dat Zwart het presteerde om een van de zes Triosonates van J.S. Bach op het programma te zetten. Deze Triosonates behoren tot de meesterwerken uit de orgelliteratuur. We beluisterden de schitterende Triosonate in Es dur met de delen Allegro Moderato, Andante, Allegro. Duidelijk onderscheid makend met de onderlinge stemmen, werd dit werk tot een hoogtepunt van de avond.'

Elburgese Courant (1986) Maarten Seybel

VOLMAAKTE TECHNIEK

'Concert op het Mullerorgel van de Grote Kerk te Leeuwarden door Willem Hendrik Zwart. Zwart paart een volmaakte techniek en een enorme vaardigheid op de klavieren aan een weloverwogen en zeer verantwoord-muzikale opvatting. Vooral de grote werken die hij voordroeg -Preludium en Fuga in B-klein, BWV 544 van Bach, het tweede orgelconcert in Bes-groot van Handel, de virtoze Toccata en Fuga uit opus 59 van Reger en het 'Premier Choral' van Hendrik Andriessen- werden voorbeelden van imposante en uiterst boeiende orgelkunst.

Leeuwarder Courant (1979) Theo Lambooij

VLEKKELOOS

'Verrassend symfonisch concert met orgel. Optreden KSO met W.H. Zwart in de Burgwalkerk met o.a. Concert no. 6 in bes voor orgel en orkest van G.F. Handel. De uitvoering was opvallend goed, niet in de laatste plaats om de vlekkeloze, overtuigende orgelsolo-partij van Zwart. Verder Bach's Fantasie en Fuga in g moll, een prachtige vertolking, technisch geheel verantwoord en met een boeiende ritmische stuwkracht.'

Kamper Dagblad (1959) H. Wiersma

+

Willem Hendrik Zwart :

'Mijn concertrepertoire? Bach, en soms ook wat uit de tijd voor Bach: Buxtehude, Pachelbel. Sweelinck? Nou, daar ben ik niet zo stuk van.

Vroeger zei ik al tegen Feike: 'Joh, wat pa toch altijd in Sweelinck zag, dat begrijp ik niet.' En toen zei Feike: 'Wim, daar ben jij nog te jong voor. Dat komt later wel.' Nu ben ik toch al aardig op leeftijd, maar het is nog niet echt gaan dagen. Zo'n 'Mein junges Leben hat ein End.' Alsof er een k voor staat: kein end. Liever speel ik Van Noordt. Die is muzikaler, maar dat mag ik niet zeggen, want dan valt de hele orgelwereld over me heen.

De Echofantasie van Sweelinck, dat vind ik een leuk, vrolijk ding. Maar verder? Mijn repertoire loopt tot in de twintigste eeuw, maar ik speel geen Messiaen. Ik ben daar gewoon niet muzikaal genoeg voor. Andriessen is wel mooi.

Schuurman ook, zijn Psalm 150 speel ik graag. Wat is er verder in Nederland nog? Een  orgelsonate van Gullen, Bonset, De lange, Bute, maar om nou te zeggen: dat is mijn concertliteratuur? Is dat nu de moeite waard?

De twintigste eeuw heeft wat Nederland betreft eigenlijk niet veel te bieden.

Mijn concertrepertoire wordt omlijst door het geestelijk lied, we  beginnen en sluiten met bidden en danken, punt uit.'

Concert-organist