[Links]
[index]

Recensie

+

Recensies concerten :

KAMPENSE ORGANIST BOEIT PUBLIEK

EDE - De "Koraal Finale" van Willem Hendrik Zwart, zoals die klonk gisteravond in de Oude Hervormde Kerk te Ede, was de afsluiting van een orgelavond, zoals er meerdere zouden moeten zijn. Willem Hendrik Zwart, óók een begenadigd dirigent, sloot zijn concert af met een eigen compositie, die, virtuoos gespeeld, een fijn slot gaf aan deze uitvoering. De ruim tweehonderd bezoekers moeten wel intens hebben genoten van het spel van deze organist uit Kampen.

Zijn techniek en vooral ook de weergave van verschillende stemmingen in de diverse composities, sprak tot de verbeelding. Dit bleek al uit het begin van het concert. Een hymne "Wilt heden nu treden" van Jan Zwart was een staaltje van organisten-vakmanschap.

Maar de tegenstelling met het tweede nummer, het concerto D moll van Bach sprak boekdelen. Een vlotte allegro, maar ook het gevoelige largo en weer een allegro, hij speelde het klaar om deze twee totaal verschillende werken op kundige wijze te vertolken. Zijn soepele techniek kwam hier dan ook duidelijk tot uiting. Trouwens ook de sonata nummer 1 van Mendelssohn gaf te horen, hoe hij de verschillende tempi en stemmingen prachtig in de kerk kon laten klinken. Een uurtje orgelmuziek waar iedereen wel wat van meenam. Na afloop van zo'n avond blijft het nog wat bij je hangen. Zoiets moet heel langzaam verwerkt worden. Aan het einde van het programma was een prachtige Cantilena van Rheinberger geplaatst, die de bezoekers gelegenheid gaf even bij te komen van het geweld. Dat laatste dan in positieve zin. Jammer dat er bij dergelijke concerten geen applaus wordt gegeven. Hij had het meer dan verdiend.

Alfons Willems (Augustus 1982)

+

Recensies