Jan
Zwart
gaf
talloze
concerten
op
kerkorgels
door
heel
Nederland
en
wist
hiermee
sinds
de
jaren
20 van de vorige eeuw belangstelling te wekken voor het orgel en de orgelliteratuur.
Tot aan zijn overlijden in 1937 was hij jaar in jaar uit actief met het geven van
orgelbespelingen door heel het land. Hij bespeelde vanaf 1920 tijdens de
zomermaanden elke donderdagavond het prachtige Schnittger-orgel
van de Grote of Sint Laurenskerk in Alkmaar. Hij organiseerde
zomeravondconcerten op het drie-klaviers Garrels-orgel in
Purmerend. Maar ook verder van huis, van Vlissingen
tot Groningen was hij actief.
Zijn werkprogramma?
Na de zondagse diensten was er op maandag
het wekelijkse radioconcert van 12:30 tot 14:00
uur, op dinsdag het concert in de Kloveniers-
burgwalkerk, op donderdagavond in de
Grote kerk in Alkmaar, op vrijdag zomer-
avondconcerten in de Westzijderkerk in
Zaandam en daarnaast vele uitnodigingen
om hier of daar een concert te geven of
een nieuw orgel in te spelen.
Met advertenties, programma’s en
recensies proberen we een beeld te
vormen van de vele concerten die
Jan Zwart door heel Nederland
heeft verzorgd. Echter, deze
pagina is slechts een indruk
daar we per plaats slechts
één aankondiging of recensie
weergeven. (Klik op een
plaats voor informatie)
Deze pagina wordt met
regelmaat bijgewerkt!
Periode 1899-1937
CONCERTSERIES AMSTERDAM
H.E. Lutherse Kerk - Strumphler (1796)
1914-1937
Maanden april t/m november
Wekelijks
CONCERTSERIES ALKMAAR
Grote kerk - Hagerbeer/Schnitger (1645)
1920 t/m 1936 (M.u.v. 1925)
Maanden mei t/m september
Wekelijks/tweewekelijks
CONCERTSERIES PURMEREND
Grote of Nicolaaskerk - Garrels (1742)
1921 en 1922
Maanden mei t/m juli
Wekelijks
CONCERTSERIES SCHAGEN
Grote kerk - Van Dam & zonen (1901)
1922 t/m 1924
Maanden mei t/m juli
Tweewekelijks
CONCERTSERIES ZAANDAM
Westzijderkerk - Duyschot (1712)
1925 t/m 1929, 1932, 1934 en 1936
Maanden juli t/m augustus
Wekelijks
(1933 ) Alphen aan de Rijn
De
samenstelling
van
het
programma
was
goed.
Naast
de
klassieke
Toccata
en
Fuga
van
Bach
hoorden
we
moderne
composities
van
Guilmant
en
Karg
Elert.
In
de
Aria
Serioza
van
laatstgenoemden
componist
genoten
we
bovenal
van
het
orgel,
hetwelk
voortreffelijk
geregistreerd
werd.
Onverdeeld
was
de
aandacht
voor
de
Engelenzang
van
Guilmant,
waarin
boven
de
golf
van
gebroken
accoorden
de
melodie
uitzingt.
De
bespeling,
die
aangevangen
was
met
een
mooie
bewerking
van
het
‘Gebed
des
Heeren’,
werd
gesloten
met
een
stoere
fantasie
op
het
Lutherlied
‘Een
vaste
Burg
is
onze
God.‘
Wij
spreken
den
wensch
uit,
dat
de
heer
Zwart
zich
spoedig
weer
hier
zal
laten
hooren
en
dat
dan
geen
plaatsje
in
het
kerkgebouw onbezet zal zijn.
(De Rijnbode)
(1925) Zwolle
Het
was
bescheiden
aangekondigd:
orgel-
bespeling
door
Jan
Zwart
in
de
Zuiderkerk.
Maar
diegenen
die
Jan
Zwart
uit
Zaandam
kenden,
wisten
dat
hij
met
een
uiterst
verzorgd
programma
naar
Zwolle
zou
komen.
De
belangstelling
was
zoo
groot,
dat
meerderen
zich
met
een
staanplaatsje
te-
vreden
moesten
stellen.
(…)
Het
programma
werd
ingezet
met
een
feestvoorspel
en
bewerking
van
Wilhelmus
door
Jan
Zwart.
Het
geliefde
nationale
lied
was
met
velerlei
variaties
omgezet
tot
een
eigen
compositie,
waarin
de
oorspronkelijke
hoofdmotieven
bleven
bewaard.
Daarop
volgde
het
lieflijk
‘Andante’
van
A.
Pomper,
aaneenschakeling
van
afwisselende
melodieuze
accoorden
met
een
tekens
terugkerend
leimotief.
In
‘Toccata
en
Fuga’
van
J.S.
Bach
blonken
op
bizondere
wijze
uit
de
spelqualiteiten
en
zuivere
muzikaliteit
van
den
organist,
die
dit
klassieke
nummer
op
zoo’n
uitmuntende
wijze
tot
uitvoer
bracht.
De
heer
Zwart
had
zijn
programma
voor
een
deel
samengesteld
uit
onze
mooie
vaderlandsche
liederen.
Als
no.
4
stond
vermeld:
Variaties
op
‘Wien
Neerlandsch
bloed’
van
J.
A.
van
Eijken,
hetwelk
gevolgd
werd
door
‘Allegro
Cantabile’
van
C.M.
Widor.
Een
fantasie
van
Jan
Zwart
op
Oud-Nederlandsche
Volks-
liederen
was
rijk
aan
frissche,
nieuwe
variaties
op
het
te
weinig
gekende
en
gewaardeerde
Nederlandsche
volkslied.
‘Andante
Religioso’
van
S.
Landsman
was
een
zeer
verdienstelijk
nummer,
dat
evenals
het
overige
dankbaar
aangehoord
werd.
Een
feestmarsch
vormde
het
slot,
waarna
staande
allen
het
Wilhelmus
aanhieven.
(Overijsselsch Dagblad)