Maarten
(Martinus)
Gijzen
werd
geboren
op
zaterdag
6
juli
1907
in
Vinkeveen,
als
zoon
van Hendrik/Henk Gijzen (1876-1964) en Pietje/Pietertje Kluiver (1881-1954).
Maarten
groeit
op
in
een
muzikaal
milieu.
Naast
tuinder
is
vader
Hendrik
actief
als
dirigent
van
diverse
regionale
zang-
en
muziekverenigingen
en
zondags
bespeelt
hij
twee
keer
het
orgel
in
de
kerk.
Al
snel
blijkt
dat
zoon
Maarten
(eveneens)
over
een
groot
muzikaal
talent
beschikt,
Op
jonge
leeftijd
is
hij
lid
van
muziekvereniging
‘Concordia’
en
bespeelt
hij
als
tamboer
de
kleine
trom.
Ook
voor
orgel
en
piano
toont
Maarten
grote
interesse
en
als
tiener
gaat
hij
bij
Jan
Zwart
in
de
leer.
Hij
ontwikkelt
zich
razendsnel
en
geniet
als
jonge
musicus
grote
populariteit
in
Vinkeveen
en
omgeving.
Dat
Maarten
een
zeer
getalenteerde
leerling
is
blijkt
wel
uit
het
feit
dat
Jan
Zwart
hem
laat
spelen
tijdens
één
van
de
wekelijkse
radio-uitzendingen.
Enkele
(verkorte)
krantenartikelen uit die tijd:
(1928)
Vinkeveen.
Zanguitvoering
van
de
Chr.
Zangvereeniging
‘Hallelujah’
alhier,
directeur
de
heer
H.
Gijzen,
hield
een
openbare
uitvoering
in
het
wijkgebouw
der
Nederlands
Hervormde
Kerk.
(…)
Nadat
Ds.
Bleeker
van
Abcoude
de
bijeenkomst
op
de
gebruikelijke
wijze
had
geopend
werd
overgegaan
tot
afwerking
van
het
programma,
dat
14
nummers
bevatte.
(…)
De
heer
M.
Gijzen
oogstte
een
welverdiend
applaus
met
zijn
prachtig
orgelspel.
Duidelijk
proefde
men
hieruit
zijn
leermeester
Jan
Zwart.
Na
een
krachtige
opwekking
tot
aansluiting
aan
deze
vereeniging sloot Ds. Bleeker met dankgebed.
Bron: Utrechtsch Nieuwsblad, dinsdag 8 mei 1928
(1928)
(Linschoten)
‘Vrijdagavond
was
't
voor
onze
gemeente
een
belangrijke,
historische
ure.
In
zeer
grooten
getale
was
de
gemeente
saamgekomen
in
ons
zeer
mooie
en
zeer
oude
kerkgebouw
om
getuige
te
zijn
van
de
inwijding
van
ons
vernieuwd
en
uitgebreid
kerkorgel,
hetwelk
de
bekroning
was
van
de
kerkrestauratie
vanaf
1923-1927,
onder
de
deskundige
leiding
van
den
heer
H.
v.
d.
Kloot
Meijburg
uitgevoerd, waarbij zooveel schoons, dat onder dikke verflagen verborgen was, te voorschijn gekomen is.
(…)
Nadat
door
den
heer
Maarten
Gijzen,
musicus
te
Vinkeveen,
eenige
orgelsolo's
ten
gehoore
waren
gebracht,
waarbij
de
klankrijkheid
van
het
instrument
prachtig
uitkwam,
sprak
onze
vorige
leeraar,
ds.
S.
C.
van
Wijngaarden,
uit
Veenendaal,
hartelijke
woorden
van
waardeering
over
hetgeen
in
deze
kleine
gemeente
in
de
laatste
jaren
is
tot
stand
gebracht.
(…)
Nadat
wij
nog
enkele
'Orgelnummers
van
den
heer
Gijzen
hadden
beluisterd,
werd
door
ds.
Plantinga
dank
gebracht
aan
allen
die
hadden
medegewerkt
tot
het
verkrijgen
van
dit
kostelijk
instrument
en tot het welslagen van dezen avond.’
Bron: De Waarheidsvriend, vrijdag 18 januari 1929
Al
op
jonge
leeftijd
wordt
Maarten
aangesteld
als
dirigent
van
een
zangkoor
in
Westbroek.
Na
een
repetitie
fietst
hij
in
de
late
avond
van
donderdag
28
februari
1929
van
Westbroek
naar
huis.
In
de
buurt
van
Breukelen
komt
hij
ten
val
en
loopt
daarbij
een
hoofdwond
op.
Het
vriest
flink
die
avond.
Wellicht
ook
door
de
kou
overlijdt
Maarten ter plaatse. Hij werd slechts 21 jaar oud.
Dat
zijn
overlijden
in
Vinkeveen
en
omgeving
een
enorme
impact
heeft
gehad
maakt
het volgende krantenartikel duidelijk.
(1929)
Vinkeveen. Teraardebestelling M. Gijzen.
Onder
zeer
groote
belangstelling
had
gistermiddag
op
de
Hervormde
begraafplaats
alhier
de
teraardebestelling
plaats
van
het
stoffelijk
overschot
van
den
ruim
21-jarigen
Maarten
Gijzen,
die
jl.
Donderdag
op
een
noodlottige
wijze
onder
de
gemeente
Tienhoven,
ten
gevolge
van
een
val
met
zijn
rijwiel,
is
overleden.
Dit
tragisch
overlijden
had
het
geheele
dorp
in
droefenis
gedompeld.
In
de
omgeving
van
het
sterf
huis,
alsmede
nabij
de
begraafplaats
hadden
zich
de
vele
belangstellenden
en
deputaties
opgesteld,
teneinde
den
overledene
de
laatste
eer
te
bewijzen.
Hun
getal
werd
op
circa
800
personen
geschat.
Toen
de
stoet
zich
in
beweging
zette,
wist
de
politie
zonder
eenige
moeite
den
weg
vrij
te
houden.
Op
de
begraafplaats
gekomen,
bleek
deze
te
klein
om
de
vele
belangstellenden
een
plaats
te
bieden,
zoodat
velen
op
aangrenzende
terreinen
en
slooten
zich
met
een
plaats
moesten
tevreden
stellen.
Onder
de
aanwezigen
merkten
we
o.a.
op
de
burgemeester
en
de
wethouders
dezer
gemeente,
den
burgemeester
van
Tienhoven,
het
bestuur
en
de
leden
der
zangvereeniging
te
Tienhoven,
waar
van
de
overledene
sinds
kort
directeur
was
en
welke
vereeniging
hij
den
avond
van
het
ongeluk
het
laatst
leidde,
de
heer
Jan
Zwart
uit
Amsterdam
met
zijn
leerlingen
-
de
overledene
was
ook
leerling
van
den
heer
Zwart
-
bestuur
en
leden
der
zang-
en
muziekvereenigingen
alhier,
alsmede
deputaties
van
vereenigingen
op
muzikaal
gebied
uit
de
omgeving.
Ook
was
de
Bond
van
Chr.
Zangvereenigingen
te
Utrecht
en
omstreken,
waarvan
de
overledene
bestuurslid
was,
vertegenwoordigd.
Vele
kransen
dekten
de
baar.
Namens
vele
vereenigingen
werden
woorden
gesproken.
Een
en
ander
duurde
ruim
een
uur.
De
sprekers
alsmede
de
vele
belangstellenden
werden
namens
de
familie
bedankt
voor
de
laatste
eer
den
overledene
bewezen.
Diep
onder
den indruk verliet men de begraafplaats.
Bron: Utrechtsch Nieuwsblad, woensdag 6 maart 1929
Uit
het
jaarverslag
(1929)
van
de
muziekvereniging
‘Concordia’
blijkt
opnieuw
hoezeer
de
Vinkeveense
samenleving
was
geschokt
door het verlies van deze musicus. Enkele citaten uit dit jaarverslag:
‘(…)
Hij
werd,
bedolven
onder
bloemen,
door
leden
van
onze
vereniging
die
zooveel
jaren
op
de
prettigste
wijze
met
hem
hadden
samengewerkt,
grafwaarts
gedragen.
Uit
de
enorme
menschenmassa
bij
zijn
begrafenis
aanwezig
en
uit
de
daar
gesproken
woorden
bleek
hoe populair en gezien hij was, hoe hij ondanks zijn jeugd geëerd was en welke verwachtingen van hem werden gekoesterd…’
(…)
ik
behoef
slechts
te
herinneren
aan
zijn
tromslaan,
reeds
van
zijn
schooltijd
af,
aan
zijn
schitterende
pianobegeleiding
en
vooral
de
fraaie
composities
welke
ons
nog
versch
in
het
geheugen liggen…’
Maarten
heeft
enkele
van
die
composities
op
papier
vastgelegd,
deze
zijn
dankzij
zijn
familie
in
de
afgelopen
eeuw
bewaard
gebleven.
Het
betreft
een
tweetal
composities
voor
harmonium
en
een
koraalbewerking
over
‘Liebster
Jesu,
wir
sind
hier’
in
een
trio-
vorm.
Met
name
in
de
koraalbewerking
is
de
invloed
van
zijn
leermeester
Jan
Zwart
duidelijk waarneembaar,
Maarten (Martinus) Gijzen (1907-1929)
Met dank aan:
Rien Gijzen
(
Vinkeveen)
Brassband ‘Concordia’
www.brassband-concordia.nl
Publicatiedatum 19 oktober 2021