Radio-uitzendingen 1925-1937
HET EERSTE OFFICIEELE ORGELCONCERT PER RADIO
Onze plaatsgenoot Jan Zwart de eerste concertgever per radio – De proef geslaagd
Dat
moesten
we
hooren!
Het
eerste
orgelconcert,
dat
in
Nederland
per
radio
gehoord
kon
worden,
heeft
Dinsdagavond
plaats
gehad.
In
de
Hersteld
Evangelische
Lutherse
Kerk
aan
den
Kloveniersburgwal
te
Amsterdam
werd
’n
microfoon
geplaatst
te
einde
te
probeeren
of
een
orgelconcert
in
zijn
geheel
zou
slagen.
De
heer
Jan
Zwart
geeft
zooals
bekend,
elken
Dinsdagavond
van
8
tot
9
uur
een
bespeling
in
die
kerk
en
van
de
bespeling
van
Dinsdag
zou
dan
nu
voor
het
eerst
heel
geradioficeerd
Nederland
kunnen
profiteeren.
Ook
was
het
mede-
gedeeld
en
wij
kwamen
terecht
bij
den
heer
J.
Redelaar,
electricien
en
handelaar
in
radiotoestellen,
Zuiddijk
144,
alhier.
De
heer
Redelaar
was
zoo
welwillend
ons
het geheele concert met zijn prachtig vier-lamps-toestel te laten hooren.
En daarvoor onzen dank.
We
hebben
meer
radio
gehoord,
en
dikwijls
toestellen
van
eigen
maaksel,
maar
bij
dezen
uitstekenden
vakman
waren
we
toch
volkomen
veilig.
En
we
hebben
het
orgel
gehoord
zooals
het
is.
Wij
kennen
het
geluid
van
het
Amsterdamsche
orgel,
we
kennen
den
organist
en
diens
spelkwaliteiten
en
we
kennen
de
werken,
welke
hij speelde. We hadden ze tenminste meer dan eens van hem gehoord.
De
lucht
was
niet
vrij
van
storing
en
toen
we
om
8
uur
binnen
waren,
vreesden
we,
dat
de
uitzending
niet
geheel
gelukken
zou,
want
het
laatste
deel
van
het
voor-
avondconcert
viel
niet
mee
en
toen
er
afgeroepen
werd,
dat
de
heer
Zwart
zou
spelen,
dachten
we
dadelijk
aan
storing.
De
mededeeling
klonk
onduidelijk
en
volgens
den
heer
Redelaar
zou
men
in
Hilversum
storing
hebben.
Maar
het
viel
mee,
toen
het
orgel
inzette
het
koraalvoorspel
‘Hoe
schoon
blinkt
ons
de
morgenster’
van
Jan
Zwart.
Het
orgel
deed
vooral
in
het
pedaal
soms
orkestachtig
aan.
Maar
overigens
was
de
klank
fraai,
hoewel
het
in
de
forti
te
stootend,
wat
te
wijten
was
aan
de
weersgesteldheid.
Dan
hoorden
we
zeer
duidelijk
de
grandioze
toccata
en
fuga
(d-moll)
van
Bach.
In
de
toccata
met
de
vaak
zware
accoorden,
hoorden
we
ook
weer
dat
stootende,
maar
de
fuga
was
zeer
mooi.
Het
thema
werd
fraai
doorgewerkt
en
we
konden
de
manualen
van
het
pedaal
zeer
goed
onderscheiden
en
vooral
in
de
manualen
beluisterden
we
een
zeer
goeden
orgeltoon.
Keurig
klonk
het
zachte
en
teere
andante
(b-moll)
van
Bach.
Vooral
de
zachte
registers,
de
4-voeten,
doen
het
voor
de
radio
bizonder
goed.
Maar
niettemin
klonk
het
‘Grand
choeur’
van
Guilmant
frisch,
een
werk,
dat
sterk
gespeeld
moest
worden
en
hierin
hoorden
we
niets
stootends.
Het
werk
is
dan
ook
bizonder
goed
geslaagd.
Minder
mooi
was
‘Priere
et
Berceuse’
van
Guilmant.
In
de
zachte
gedeelten
van
de
Berceuse
hoorden
we
soms
sterk
spelen,
iets
wat
de
organist
wel
niet
zal
gedaan
hebben,
daar
we
hem
dit
werk
vele
malen
hebben
hooren
vertolken.
De
oorzaak
zal
liggen
in
een
verkeerde
overbrenging,
welke
telefonisch
geschiedde.
Maar
zeer
mooi
was
de
bekende
toccata
(g-dur)
van
Dubois.
Een
enkelen
keer
werd
het
stuk
onderbroken.
We
kregen
precies
den
indruk
als
dat
we
voor
een
telefoon
stonden
te
praten
en
het
gesprek
plotseling
afgebroken
werd.
Maar
het
duurde
nog
geen
minuut,
of
we
hoorden
den
organist
weer
verder
spelen.
Daarna
het
allegro
cantabile
van
Widor.
Zeer
duidelijk
behalve
de
koraalmatige
zachte
passage.
En
ook
het
andante
cantabile
uit
de
4e
symphonie
van
Widor
voldeed
uitstekend.
En
vooral
het
slot,
de
fantasie
over
Ps.
72:
11
(g-
moll)
van
den
heer
Zwart.
Dit
werk
liet
ons
weinig
ontsnappen.
We
beluisterden
hierin
den
echten
orgeltoon
van
het
instrument,
dat
daar
staat.
Wel
klonk
het
koraal
iets
te
zwak
maar
de
fantasie
is
in
zijn
geheel
geslaagd.
We
hadden,
met
het
oog
op
de
weersgesteldheid
niet
durven
hopen
op
zulk
duidelijk
orgelspel.
Nu
zaten
wij
ook
bij
een
uitstekend
instrument
met
den
Ethovox-luidspreker,
maar
we
durven
zeggen,
dat
deze
eerste
radio-orgelavond
geslaagd
mag
heeten.
We
vernamen
verder
alles
duidelijk;
we
hoorden
menschen
in
het
kerkgebouw
kuchen
en
zich
bewegen
als
een
stuk
gespeeld
was
en
de
laatkomers
binnengaan,
want in Amsterdam is het niet beter dan bij ons.
De
avond
is
een
propaganda
geweest
voor
de
radio
en
niet
minder
voor
het
orgel
dat
de
menschen,
die
nog
weinig
van
orgelkunst
af
weten,
hebben
kunnen
hooren.
We
feliciteeren
den
heer
Zwart
met
het
succes,
want
hij
is
toch
de
ijverige
propagandist van den ‘koning der instrumenten’.
De Zaanlander
26 september 1925
DE BEKENDE ORGANIST DER NCRV
Door onzen VARA-medewerker geinter-
viewd bij zijn 75e radio-concert.
Maandag as. zal de Zaandamsche orgelist
Jan Zwart zijn 75e orgelconcert geven voor
de radio. Dat geleek ons en ook de redactie
van den ‘Radiogids’ een goede gelegenheid,
om de luisteraars eens nader te brengen
tot dezen eminenten musicus….
Lees meer…