Christelijke Zangvereeniging ‘Halleluja’
Bovengenoemde
vereeniging
gaf
j.l.
woensdag
een
zeer
goed
geslaagde
uit-
voering
van
de
‘Johannes
Passion’,
onder
leiding
van
haar
hoogst
muzikalen
dirigent,
den heer Jan Zwart.
Aangezien
de
aangekondigde
solisten
beiden
bericht
van
verhindering
hadden
gezonden,
was
het
toch
nog
te
elfder
ure
mogen
gelukken,
twee
goede
plaats-
vervangers
te
krijgen
in
de
heer
Meijer,
welke
op
zeer
goede
wijze
de
evangelist-
partij
vertolkte
en
den
Heer
Rijsenburg,
die
zeer
schoon
de
Christuspartij
ten
gehore
bracht.
Het
voor
deze
gelegenheid
versterkte
koor,
was
goed,
soms
zeer
goed,
ofschoon
de
dames,
maar
vooral
de
sopranen
wel
wat
te
machtig
waren,
tegenover
de
andere
partijen.
Een
veel
voorkomend
verschijnsel
echter.
De
dirigent
begeleidde
het
werk
met
harmonium.
Dat
hierop
niets
viel
af
te
dingen,
behoeft
geen
betoog,
daarvoor
bestaat
bovengenoemde
organist
te
goed
bekend.
Of
het
harmonium
nu
wel
juist
als
begeleidend
instrument
op
een
concert
in
de
groote
ruimte
van
de
Oostzijder
Kerk
voldoet,
is
een
vraag,
welke
wij
nu
maar
niet direct bevestigend beantwoorden.
De
heer
Rijsenburg
vervulde
zijn
taak
schitterend.
Het
‘Wien
zoekt
gij
hier’
en
even
later
‘Ik
heb
het
U
gezegd,
dat
ik
het
ben’
was
meesterlijk,
evenals
het
tot
Petrus
gesprokene:
‘Steek
Uw
zwaard
in
de
sche-
de, zal ik de kelk niet drinken’, enz.
Ook
de
heer
Meijer
had
goede
momenten,
ofschoon
de
voordracht
ons
geen
bevre-
diging
schonk.
Als
inleiding
tot
het
aan-
staande
Paaschfeest
was
deze
uitvoering
overigens wel geslaagd.
Het
kerkgebouw
was
echter
maar
matig
bezet,
dat
hebben
wij
bij
een
uitvoering
van
‘Hallelujah’
vroeger
wel
eens
anders
gezien.
Dit
pleit
ons
inziens
niet
voor
de
kunstlievendheid onzer medeburgers.
De Zaanlander (03-04-1926)
‘Hoe
hij
het
koor
wist
te
leiden
en
te
dirigeren
is
boven
alle
lof.
Groote
toon-
kunstenaars
spraken
in
den
loop
der
jaren
steeds
met
verwondering
er
over
hoe
de
heer
Zwart
met
een
klein
aantal
krachten
de
zwaarste
werken
zooals
we
noemen
maar
enkele,
Handel’s
‘Judas
Maccabaus’,
Handel’s
‘Samson’,
Haydn’s
‘Schopfung’,
Mendelssohn’s
‘Paulus’
en
‘Lobgesang-
symphonie-cantate’, enz. wist te dirigeeren.’