'Hoe
verdraagt
een
kerk
het
orgelspel?
Hoe
pas
je
je
als
organist
aan
aan
het
orgel
en
aan
de
ruimte?
En
hoe
is
daarbij
je
speeltechniek?
En
wat
de
een
verfoeit
vindt
de
ander
prachtig.
Dan
heb
ik
wel
bezwaar
tegen
'gediplomeerde
orgelbespelers',
die
zeggen
te
weten
hoe
het
echt
moet.
Ik
vind
dat
het
moet
boeien
door
de
voordracht.
Van
kinds
af
aan
dacht
ik,
als
ik
iets
hoorde:
dat
is
mooie
muziek,
zo
hoort
het.
Maar
hoe
het
werkelijk
moest,
hoe
het
werkelijk
bedoeld
was?
In
'De
Harp'
zijn
destijds
hele
referaten
opgenomen
van
Straube
en
van
Schweitzer,
die
gaven
allemaal
hun
mening.
Nou,
op
de
vraag:
'Hoe
speelde
Bach'
is
het
enige
goede
antwoord:
'Zittend'.
Dat
is
echt
de
enige
overeenkomst. Verder weten we het niet.'
LIEFDE VOOR MUZIEK
Soms
kan
de
vreugde
een
mens
overweldigen
als
hij
luistert
naar
de
orgelklanken.
Soms
kan
de
hemel
diep
in
ons
lachen.
Dan
kan
men
van
een
levenslust
lopen
te
schreeuwen.
Dan
kan
men
lopen
te
zingen
over
de
aarde.
Dan
kan
men
totaal
en
opeens
vergeten
hoe
in
en
in
bedroefd
men
was.
Dat
kan
gebeuren
als
men
luistert
naar
Willem
Hendrik
Zwart
als
hij
zijn
liefde,
zijn
vakmanschap
in
zijn
spel
legt.
Ik
ben
uitermate
dankbaar
dat
een
zo
begenadigd
kunstenaar
uit
Kampen
afkomstig
is
en
dat
hij
zoveel
vreugde
aan
mensen
geeft
door
zijn
spel.
Vele
talenten
zijn
door
hem
ontbolsterd
en
hij
heeft
zeer
velen
het
plezier
van
muziek
maken
en
samen
spelen
leren
ontdekken.
De
liefde
voor
de
muziek
geeft
hij
door
aan
heel
velen.
Door
zijn
inspiratie,
zijn
bezieling
heeft
hij
velen
geïnspireerd.
Voor
het
culturele
leven
in
de
provincie Overijssel, maar ook ver daarbuiten is hij van grote importantie.
Burgemeester H. Kleemans, Kampen
GROTE WAARDERING
'Grote
waardering
hadden
we
voor
het
feit
dat
Zwart
het
presteerde
om
een
van
de
zes
Triosonates
van
J.S.
Bach
op
het
programma
te
zetten.
Deze
Triosonates
behoren
tot
de
meesterwerken
uit
de
orgelliteratuur.
We
beluisterden
de
schitterende
Triosonate
in
Es
dur
met
de
delen
Allegro
Moderato,
Andante,
Allegro.
Duidelijk
onderscheid
makend met de onderlinge stemmen, werd dit werk tot een hoogtepunt van de avond.'
Maarten Seybel
Elburgese Courant (1986)
KAMPENSE ORGANIST BOEIT PUBLIEK
De
"Koraal
Finale"
van
Willem
Hendrik
Zwart,
zoals
die
klonk
gisteravond
in
de
Oude
Hervormde
Kerk
te
Ede,
was
de
afsluiting
van
een
orgelavond,
zoals
er
meerdere
zouden
moeten
zijn.
Willem
Hendrik
Zwart,
óók
een
begenadigd
dirigent,
sloot
zijn
concert
af
met
een
eigen
compositie,
die,
virtuoos
gespeeld,
een
fijn
slot
gaf
aan
deze
uitvoering.
De
ruim
tweehonderd
bezoekers
moeten
wel
intens
hebben
genoten
van
het
spel
van
deze
organist
uit
Kampen.
Zijn
techniek
en
vooral
ook
de
weergave
van
verschillende
stemmingen
in
de
diverse
composities,
sprak
tot
de
verbeelding.
Dit
bleek
al
uit
het
begin
van
het
concert.
Een
hymne
"Wilt
heden
nu
treden"
van
Jan
Zwart
was
een
staaltje
van
organisten-vakmanschap.
Maar
de
tegenstelling
met
het
tweede
nummer,
het
concerto
D
moll
van
Bach
sprak
boekdelen.
Een
vlotte
allegro,
maar
ook
het
gevoelige
largo
en
weer
een
allegro,
hij
speelde
het
klaar
om
deze
twee
totaal
verschillende
werken
op
kundige
wijze
te
vertolken.
Zijn
soepele
techniek
kwam
hier
dan
ook
duidelijk
tot
uiting.
Trouwens,
ook
de
sonata
nummer
1
van
Mendelssohn
gaf
te
horen
hoe
hij
de
verschillende
tempi
en
stemmingen
prachtig
in
de
kerk
kon
laten
klinken.
Een
uurtje
orgelmuziek
waar
iedereen
wel
wat
van
meenam.
Na
afloop
van
zo'n
avond
blijft
het
nog
wat
bij
je
hangen.
Zoiets
moet
heel
langzaam
verwerkt
worden.
Aan
het
einde
van
het
programma
was
een
prachtige
Cantilena
van
Rheinberger
geplaatst,
die
de
bezoekers
gelegenheid
gaf
even
bij
te
komen
van
het
geweld.
Dat
laatste
dan
in
positieve
zin.
Jammer
dat
er
bij
dergelijke
concerten
geen
applaus wordt gegeven. Hij had het meer dan verdiend.
Alfons Willems
(Augustus 1982)