'Es in je pedaal!' buldert Zwart vanuit de diepte in de Bovenkerk.
Ik snap er niets van, een Es? En waar ergens?
Ik hoef niet terug te bulderen want Zwart komt alweer naar boven.
'Da's
een
mooi
stuk
muziek
Johannes.'
zegt
hij,
ondertussen
mijn
voorspel
over
Psalm
8
van
de
lessenaar
graaiend.
'Hier,'
vervolgt
hij,
'waarom
speel
je
hier
geen
Es in het pedaal?'
Ik
probeer
het
en
tot
mijn
groot
genoegen
hoor
ik
zo'n
typische
Zwart-klank
voorbij
komen.
Ik
grijp
een
pen
om
de
Es
voor
eeuwig
en
altijd
op
papier
vast
te
leggen.
Maar
dat
gaat
niet
door.
Zwart
komt
met
een
gedegen
stuk
harmonieleer
en
heeft
het
over
een
vijfde
trap,
vierklanken
en
dominant
septiemakkoorden.
'Snap je?' vraagt hij aan het einde van zijn relaas.
'Niet? Dan vertel ik het nog een keer.'
Nu,
ruim
30
jaar
later,
komen
die
opmerkingen
tijdens
het
spelen
in
de
kerkdiensten
nog
steeds
voorbij.
'Was
dat
wel
een
verantwoord voorspel, wat moest je eigenlijk met die octaaf 4?‘
Met
veel
genoegen
en
dankbaarheid
zie
ik
terug
op
de
periode
1980-1988.
Jarenlang
toog
ik
op
maandagmorgen
naar
Kampen
voor een uurtje les. Dat uurtje werd steevast drie uur en bestond naast gedegen les ook uit gesprekken op allerlei gebied.
Zwart
was
een
zeer
sociaal
mens,
communicatief
zeer
vaardig
en
kon
ook
luisteren.
Ik
kan
nog
lachen
om
zijn
'Toon-Hermans-
achtige'
grappen
en
grollen.
Zo
liepen
we
eens
van
de
Bovenkerk
naar
Cafe
'De
Steur'
waar
we
na
afloop
van
de
les
altijd
koffie
dronken. In de winkelstraat komt ons een man tegemoet die een zeer uitgebreid gesprek met Zwart aangaat.
Na enkele minuten zegt Zwart: 'Jan, geef even door dat we later komen of kijk even of je de afspraak kunt verzetten. '
Zwart protesteert wanneer de man afscheid neemt, maar een minuut later zitten we toch in 'De Steur' aan de koffie.
Dat was Zwart, beleefd tot en met.
Ik herinner me de Kamper Hogeschooldagen, de mensen kwamen uit alle uithoeken van het land.
De Bovenkerk zat altijd tjokvol, her en der zaten mensen op de grond, in afwachting van de samenzang.
Zwart
begon
met
een
8-4
registratie
aan
het
voorspel
van
Psalm
116
dat
binnen
een
mum
van
tijd
uitmondde
in
een
donderend
gejubel 'God heb ik lief!' ... Vervolgens de inzet van de vele kerkgangers...
Ik kan nog geen verklaring vinden voor wat er op die momenten gebeurde.
Was het de Bovenkerk, de samenzang met het orgel, Zwart?
Duidelijk
is
dat
Zwart
zich
tijdens
zijn
leven
als
een
eigen
muzikale
persoonlijkheid
heeft
ontwikkeld.
Na-aperij
was
uit
den
boze.
Dat bleek ook wel tijdens de lessen. Af en toe vroeg ik wel eens hoe hij dit of dat deed.
'Gaat je geen moer an,' kreeg ik dan als antwoord, 'bedenk zelf wat.'
Met
kritiek
op
zijn
werk
kon
hij
goed
omgaan.
'Als
een
lieve
mevrouw
zegt
dat
ik
met
scherpe
geluiden
speel,
dan
knik
ik
haar
vriendelijk
toe
en
ga
ik
verder
met
de
dingen
waar
ik
mee
bezig
was.
Ik
doe
daar
verder
niks
mee.
Wanneer
iemand
tegen
mij
zegt
dat ik beter die-of-die registratie had kunnen gebruiken, dan zoek ik dat uit en probeer ik er mijn voordeel mee te doen.'
Ik ben dankbaar dat ik Willem Hendrik Zwart heb gekend.
Gekend als musicus, als organist en bovenal als mens. 'Johannes, muziek is harmonie, laten we ook zo leven.
Dan hebben we binnen de kortste keren een machtig harmoniekorps, wat jij....'
Jan Ebeltjes (Organist PGN 'Regenboog' en Vrij Evangelische Kerk te Nijverdal)
- Koraalvoorspel
Psalm 93
- Koraalvoorspel
Psalm 101
- Trio
Psalm 135
-
Variaties
‘Wer nur den lieben Gott läßt walten’ (Audio, opgenomen tijdens concert 2004)